top of page

Waag de sprong! Tijd voor verandering!


Het zijn maar enkele voorbeelden van reclameboodschappen voor loopbaanbegeleiding. Bij mij komt het wat over alsof je dan grote spectaculaire veranderingen moet aanbrengen om geslaagd te zijn… Misschien ben jij wel iemand die je werk eens wil analyseren en met een coach wil bekijken wat er eventueel moet veranderen om het terug beter te maken? Of wil je naast de zekerheid van je werk iets nieuw opstarten om te laten groeien?

Ik weet hoe lastig het is om een job uit te voeren die je niet graag doet en/of waar je waardering mist. Mijn carrière kent ook zijn bochten, waarbij ik met enige trots kan zeggen dat ik elk project met hart en ziel heb gedaan (voor enige tijd, dan toch). En daar waar ik merkte dat de passie over was, ben ik op zoek gegaan naar andere invulling. Dit heeft me studie en groei gebracht en sinds 12 jaar heb ik echt van mijn hobby mijn werk gemaakt. Terugblikkend herken ik periodes van bore-out tot beginnende burn-out, het maakt me nog steeds bezorgd dat ik daarin dreigde terecht te komen. Voor mezelf miste ik vooral waardering en vrijheid in mijn werk, maar ook groeikansen. Ik had mijn doelen niet helder wat maakte dat verandering van werk mij best wel onzeker maakte: zou dit wel gaan lukken en vooral ook de gedachte aan “zal dit wel de juiste keuze zijn?” Goede voorbereiding, pittige keuzes en een dosis lef later: I love my job!

Wie komt bij ons in loopbaanbegeleiding?

Van laagopgeleid (what’s in a name) tot hoogopgeleid, van zeer succesvol tot uitgeblust maar ook mensen die na een aantal jaren op de werkvloer tot de idee komen dat ze eigenlijk helemaal iets anders willen gaan doen. Anderen houden wel van de werkzekerheid (en bijhorende financiële rust) maar zoeken iets (creatiefs) ernaast om de passie voor werken terug te vinden.

Sinds een aantal jaar werken wij met ons eigen programma voor carrièrevragen. Inmiddels hebben meer dan 40 mensen dit programma gevolgd. Wij hebben daarbij steeds hun vraag samen met hen grondig verkend en van daaruit gezocht naar haalbare en realistische doelen. Een greep uit de voortgang bij deze mensen die je voorgingen:

  • T. werkt in de onderwijsadministratie, dat is lange tijd handig geweest voor het gezin. Nu de kinderen wat groter zijn komt tijd vrij om persoonlijke doelen vorm te geven. T. kiest voor een job met dieren, ze startte inmiddels haar eigen bedrijf.

  • H. heeft als alleenstaande moeder financiële verplichtingen, maar voelt haar creatieve kant trekken. H. is in bijberoep gestart met een creatief atelier waar ze inmiddels heel succesvol in is, ze werkt nog steeds in loondienst (dat geeft de zekerheid die zij graag heeft).

  • L. koos destijds voor een richting die toen heel aantrekkelijk was, maar na een aantal werken is de passie verdwenen. Hij denkt eraan om zijn oorspronkelijke zin in wiskunde terug vorm te geven. Op dit moment is L. bezig in het laatste jaar van een masteropleiding die hij combineert met werk.

  • J. kwam terecht in een negatieve sfeer op het werk die erg begon door te wegen. Een verlofstelsel bracht ademruimte vanuit een meer bewuste keuze voor het gezin. De periode loopt bijna af, waarmee de bezorgdheden naar het werk toe terug naar boven komen: is dit nog steeds wat ik wil gaan doen? J. is een herstart aangegaan op het werk, maar heeft daarnaast concrete verwachtingen die meer positiviteit kunnen brengen.

  • O. merkte na een aantal jaren dat de sleur er wat in begon te komen. Qua mogelijkheden zat hij op dit werk aan zijn plafond, maar het bracht ook veel praktische voordelen (dichtbij, werkzekerheid, goede verloning). We gingen op zoek naar hoe we dit nieuw leven konden inblazen. Onderhandelingen brachten onverwachte (fijne) mogelijkheden op tafel.

  • D. denkt er al jaren over om een opleiding aan te vatten, maar hoe combineer je dit met voltijds werk? En moet het allemaal zo moeizaam: is het niet handiger om gewoon tevreden te zijn? We zoeken samen uit hoe het werk georganiseerd kan geraken om tijd voor ontwikkeling te maken.

  • V. zoekt een geschikte opleiding, maar denkt niet te beschikken over het juiste diploma om dit te mogen aanvatten. Daarnaast is het financieel niet haalbaar om voltijds te studeren en dan maar niet te werken: hoe vinden we de juiste opleiding én de juiste combinatie?

Wij zetten onze kennis in om samen met jou te zoeken naar een geschikte aanpak. We houden daarbij rekening met jouw vraag en bewaken voor jou de haalbaarheid en wenselijkheid. Dé grote sprong kan ook bestaan uit kleinere sprongen als dat voor jou handiger is.

We putten uit onze deskundigheid met hoogbegaafden, met onderpresteerders, eigen carrièresprongen en –keuzes, onderbouwing uit opleiding en vorming. Doel is dat jij eigenaar bent van je traject en dit stap voor stap kan bewandelen.

Wat doen we dan precies?

We luisteren in de eerste plaats goed naar jouw vraag. Samen brengen we je sterktes in kaart en bespreken we je energievreters.

Waar liggen jouw kwaliteiten en competenties en hoe kunnen we die het beste laten renderen?

Je maakt samen met de coach een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan) en PAP (persoonlijk actieplan), met de nadruk erop dat het jouw plan is. We verplichten je tot niets, bij ons mag en kan je jezelf zijn met al je vragen, onzekerheden maar ook houden wij samen met jou rekening met je verplichtingen en behoeften.

In 4 of 8 sessies komen wij tot een krachtig voorstel, doorheen de sessies kan het zelfs al zijn dat je stappen onderneemt die we – waar nodig – bijsturen. Misschien klinkt dit allemaal vaag, maak dan gerust een afspraak om kennis te maken!

Wat kost zo'n traject?

Je mag steeds zelf betalen, maar de overheid wil ook graag gezonde en zo gelukkig mogelijke werkenden dus je kan ook met Loopbaancheques betalen. Wij werken hiervoor samen met AIHP die een erkend loopbaancentrum is voor VDAB.

1 cheque kost jou dan €40 en bied je toegang tot 4 gespreksmomenten van telkens 1 uur (t.w.v. €316).

Je mag van de overheid ook een 2e cheque inzetten als je nog niet klaar bent en nog wil verdiepen. Dit aan dezelfde prijs (€40).

Waar kun je bij ons loopbaanbegeleiding volgen?

Dit kan in Oostende en in Hasselt, maar ook online.

Wij werken steeds op afspraak, tussen 9u en 21u30 en op zondag (9u30 tot 17u).

Of je nu een grote sprong wil maken of een reorganisatie zoekt (inhoudelijk en/of praktisch): jouw vraag is voor ons belangrijk genoeg om samen met jou op weg te gaan!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page